Varför Warszawa?

Det var egentligen först när jag började åka hit till Bryssel då och då som jag insåg att en sak jag verkligen gillar med Warszawa är dess stadsplanering, alla öppna ytor. Bryssel är väldigt trångt medan Warszawa har många stora öppna torg och gott om plats mellan husen. Om man skulle bli släppt nånstans i stan skulle man inte behöva känna till den så värst väl för att kunna navigera. Jag antar att jag få tacka kommunismen och den socialrealistiska byggnadsstilen för det. Det verkar onekligen som att stadskemi existerar i lika stor grad som personkemi, det är likadant för mig i Sverige. Att bo i fel stad skulle vara som att vakna varje morgon bredvid en person man inte trivs med. Warszawa och jag har våra duster, ibland pratar vi knappt med varandra men där finns någon slags ömsesidig kärlek i botten, en känsla av att det stämmer.

Bryssel är en angenäm stad och det är verkligen trevligt att åka hit och träffa kollegor, jag blir varje gång hänförd över hur mycket man faktiskt lyckas uträtta när man träffas face-2-face. Själva staden är dock ingen jag skulle vilja somna och vakna bredvid. Idag åker jag hem till mitt WaW.

K

Kommentarer
Postat av: Gabi

Vad fint skrivet, håller helt med. Warszawa är speciellt, men jag är kär.

2010-02-05 @ 19:35:02
URL: http://ibag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0