Kafka och overkligheten

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Hela dagen igår var högst overklig och jag tror inte jag kommit ur chocken än. Många kära återseenden i denna mystiska drömvärd dock. Sitter nu på mitt favoritcafé Kafka och äter frukost, en lång fylld bagett med mozarella och tomat + kaffe.

Så till gårdagen. Redan från ovan ser man skillnad på Polen och Sverige. Den svenska marken låg i prydliga lappar i olika gröna och ljusbruna nyanser med ensataka gårdar som band ihop dem. Den polska marken bestod av ett virrvarr av reklangler, som ett milerat parkettgolv någon lagt in för att liva upp köket men som man mest blir yr av. Flygplatsen, bussen in till stan (som jag envisades att ta trots en ettrig taxichaufför som tyckte jag var dum i huvudet), promenaden längs Krakowskie Przedmieście (där ena hjulet lossade från min 25-kilosresväska) - allt detta var som att glida genom min egen dröm. Eller som att göra en tidsresa bakåt och framåt på samma gång eftersom mycket ändrats sedan förra året, de sista finslipningarna på ombyggnaderna och centrum är nu sannerligen vackert med alla blommor.

Jag fick ganska snabbt tag på killen som skulle möta mig och ge mig nycklar men jag var inte hundra procent säker på att jag inte blivit blåst förän jag faktiskt var i lägenheten. Vi skrev nya kontrakt och han fick hyran. Ser honom nog snart igen eftersom han glömde sina privata nycklar, vet inte hur han klarat sig utan dem sedan igår faktiskt.

Inne på min andra kaffe. Ni måste såklart ha lite bilder. Här kommer några, fler när jag fått eget, förhppningsvis snabbare internet. Bildtext under.




Min lägenhet ligger i det bruna huset i mitten av bilden. Längst
upp till höger är mina fönster.



Ett av rummen, med den bästa tapeten och det bästa golvet =
ej heltäckningsmatta. Det var ganska mycket oväsen från torget
igår men det var en varm sommarkväll så jag tror bara det blir lugnare.
Fast klockan som ringde i tid och otid utanför är nog inte avhängig
sommartider. Får se hur det blir med min sömn. Utsikten är i
vilket fall som helst storslagen. Kommer bilder sen.


 
Snapshot av downtown jag tog från bussen på väg från flygplatsen.
Några av byggnaderna ser bara ut som de lutar medan åtminstone
en av dem faktiskt gör det. Hipp arkitektur är stort här.


Heltäckningsmattan i det ena rummet är inte så fräsch, får se om man kan tvätta den på nåt sätt, annars är lägenheten jättefin. Och jag har tvättmaskin! Fast hur hänger man upp blöta lakan inomhus? Det är mycket jag ska lösa, hjärnan går på högvarv. Ikväll ska jag hem till Gabi och hon ska också ta mig ut till IKEA vilket är väldigt uppskattat. Det är mycket som saknas för att det ska vara ett komplett hem.

På återskrivande alla kära vänner!

K

Kommentarer
Postat av: saroja

wow! kram

2009-08-11 @ 12:38:58
Postat av: Karin

Har du med dig öronproppar? Annars kanske du vänjer dig vid klockslagen så du inte hör dem efter ett tag.... Verkligen häftigt att du bor mitt i gamla stan:) Många kramar

2009-08-11 @ 14:59:49
Postat av: Anders

Äventyret har börjat!

2009-08-11 @ 21:32:36
Postat av: En magisk purt til en anan värd

Lakan kan du hänga över dörrarna om du har några. Vilket drömläge du har på lägenheten! Ett tips till mattan är att borsta den med en hård borste. Vet inte om det hjälper men man kan ju försöka i alla fall. Idag är jag en städtant tydligen. Ha det underbart!

2009-08-12 @ 09:56:24
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Bjorne

Grattis till nya lägenheten det kommer säkert bli bra där,mycket nytt i ditt liv nu men kommer nog bli jättebra.

2009-08-12 @ 10:48:13
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0