Muren

Detta måste vara nytt sedan förra året eller också var jag fläckblind då. I parken jag bodde mitt emot 08 och på någon av gatorna i närheten går dessa textsträckor för att markera var gettomuren gick. Jag bodde alldeles i kanten av den nordöstra delen av det forma gettot då.

Gettot bestod först av två delar, en stor och en liten med en bro över Chłodnagatan som förband dem. Efterhand som invånarna där dödades och deporterades blev utrymmet större än vad som ansågs nödvändigt och man flyttade över alla till den lilla delen. Under gettoupproret 1943 dödades nästan alla återstående gettoinvånare och gettot jämnades med marken.




K

Kommentarer
Postat av: saroja

kul att läsa allt du skriver. bra du fick fatt i den där som skulle ordna tvättmaskinen och allt annat. det kommer gå lysande med jobbet även om du inte är perfekt i början, vem är det liksom? inte jag i alla fall, gjorde bort mig totalt för några dagar sedan. hoppas allt flyter på. kram

2009-08-30 @ 21:39:59
Postat av: Anonym

kolla in denna bloggen --> http://ceciliesjostrand.blogg.se

riktigt bra & jordnära! ♥

2009-08-30 @ 22:31:38
Postat av: Lovisa winther är mitt namn! :D

hej fin blogg :)

2009-08-30 @ 22:33:45
URL: http://lovisawinther.blogg.se/
Postat av: ALICIA

Kenza eller Kissie?

RÖSTA I MIN BLOGG!

2009-08-30 @ 22:48:33
URL: http://breezy.se
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Usch, svårt att greppa hur andra världskriget var. Svårt att hitta ord för det också.

2009-08-31 @ 16:08:08
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Kristoffer Eriksson

Vi måste se till att våra nästkommande inte glömmer vad som hände. Willy Brandt gjorde något väldigt fint den 7 december 1970 som Västtysklands förbundskansler under sitt besök i Warszawa och vid besöket av monumentet över de döda i upproret. Han knäböjde spontant i snömodden, och satt tyst på sina två knän en stund framför monumentet.

2009-09-05 @ 12:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0