Tough love

Vilka är egentligen de kulturella skillnaderna mellan Polen och Sverige? Jag ska försöka beskriva en och jag tror faktiskt att MediaMarkt sammanfattar saken på ett mycket bra sätt.

 

Svenska MediaMarkts slogan: Plötsligt känns allt annat ganska puckat

 

Polska MediaMarkts slogan: Inte för idioter!

 

Där har ni en väsentlig skillnad. Det är inte alls lika mycket hej och ursäkta här som i Sverige. Vill man någon något så säger man det gärna och ogenerat. För en svensk, skolad i konflikträdsla och försiktighet kan det kännas ganska jobbigt eftersom man i regel lägger mycket mer i dessa konfrontationer än vad Polackerna själva gör. Denna regel gäller dock omsorg och vänlighet också. Går man ut med för lite kläder kan man vara säker på att få detta påpekat från totala främlingar, samma sak om man sitter någonstans där man riskerar att bli smutsig. Jag och mamma var på Tesco sent igår (öppet dygnet runt) och vid busshållplatsen interagerade 3 olika personer med oss. Även damen i kassan försökte konversera lite och hör och häpna, ingen av dem var berusad! En gubbe vid busshållsplatsen hade mycket roligt åt oss när vi sa att vi var från Sverige och sa (tror jag) att det verkade väldigt jobbigt att ta alla våra kassar ända dit.

 

Denna direkthet gör avstånden mellan människor lite mindre, oavsett humör. Jag tror det är därför jag är så mycket mindre rädd när jag går här om nätterna, det känns inte på samma sätt som att jag omger mig med främlingar. Och så är det ju det faktum att de inte mördar och våldtar varandra lika frekvent i Polen som i Sverige, men det tror jag också kan knytas till det jag just skrivit.

 

K

 

 


Kommentarer
Postat av: En magisk purt til en anan värd

Intressant, det vsste jag inte. Mina fördomar säger att Polen var värre än Sverige av den aspekten. Dålig koll man har!

2009-08-20 @ 21:12:32
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Gabi

Bra att du tar fram det där ang. våldtäkter & mord, för det är så många som tror att Polen är ett kriminellt gangsterland. Men här är brottsligheten något av det lägsta inom EU har jag hört - och jag håller med att jag faktiskt aldrig känner mig rädd på gatan här - det känns att OM någon nu skulle hitta på nåt så skulle 10 förbannade polacker ingripa och komma till min hjälp.



Ang. slogan för MediaMarkt - när den infördes för några år sen så fanns det vissa som protesterade och nån tog det tom. till nån ombudsman... men förlorade.

2009-08-21 @ 08:34:39
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: saroja

intressanta ord :-) hoppas första veckan gått bra. kram

2009-08-21 @ 15:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0