Dimman skingras

Tack snälla ni för alla kommentarer och för att ni läser, det ger en väldigt angenäm känsla av sällskap hemifrån. Tack dessutom för alla tips. Jag bytte sovrum och insåg att jag faktiskt nog kommer kunna sova. Fast klockringningen förstår jag mig inte på, det ringer 3-4 ggr i timmen med varierat antal slag oberoende av tid. Sitter på Kafka igen eftersom internetfrågan inte löst sig än. Den värsta chocken har iaf lagt sig och drömmen Warszawa genomgår en långsam metamorfos mot tillvaro. Vet inte riktigt var jag ska börja idag för att det inte ska bli ett enda virrvarr av information. Jag gör ett försök.

Igår återsåg jag Gabi (som kommer att vara min arbetsledare). Precis som förra gången jag kom till Warszawa blev jag fantastiskt väl mottagen och inte bara bjuden på mycket god mat utan också körd till både IKEA och Real (mataffär). Vet inte vad jag skulle gjort utan hennes hjälp. Gabis man ordnade ett möte till mig hos en revisor som jag träffade idag. Eller, rättare sagt, jag träffade hennes dotter eftersom revisorn själv inte pratar engelska. Det gick iaf väldigt bra och till min stora lättnad ska dottern hjälpa mig med i stort sett allt vad gäller att starta företaget, hon har fått en fullmakt av mig och ska höra av sig när saker börjar hända.



Gabi med en sån dator jag vill ha (fast hennes funkar illa)

Ikväll ska jag träffa Ewa som jag lärde känna sist. Vi skapade en öldrickartradition som vi ska plocka upp idag. På tal om att plocka har jag bett henne kolla om man kan plocka svamp nånstans i närheten av stan. Och så tänker hon dra med mig att spela squasch. Mina möbler kan nog behöva skynken har jag insett, om de inte går att tvätta de också. Jag försöker vara positiv, man måste ju trivas i sitt hem annars blir det inte bra. Men jag tror det blir bra.



Tofflorna jag köpte på IKEA för 10 kr för att slippa kliva på
den smutsiga mattan hela tiden.



Den här kombon jag fann i mitt köksskåp tyckte jag var lite
komisk. Allt ser ut att ha sett sina bästa dagar under
kommunisttidens blomstring och sedan har ett CocaCola-
sugrör smugit sig som för att berätta att det är andra tider nu.
Det är faktiskt som en sammanfattning av hela det polska
samhället.



Johannes Paulus II håller sin hand över min matlagning. Den
här fina nyckelringen hänger till höger om spisen.



En gatubild till. Mellan husen leder Kozia-gränden där
Chopin brukade sitta på café när det begav sig. Det var också
min skolväg förra året.


Jag lovar att det blir mer Polen i allmänhet om ett tag, spännande analyser om det polska samhället som blandar upp de här jag-centrerade rapporterna.

K

Kommentarer
Postat av: Gabi

Hehe, jag kommer gärna och hälsar på fler gånger, jag överdrev väl lite i min beskrivning! :-)

2009-08-12 @ 19:08:09
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag gillar att läsa jag-centrerade rapporter:) Det kommer säkert att kännas bra i lägenheten när du bott in dig lite. Sånt som känns smutsigt först brukar man vänja sig vid efter hand, om inte kanske lite billiga Ikea-filtar över möblerna kan göra susen...

2009-08-12 @ 19:32:27
Postat av: Revolverbritta

Hej! Tittar in till dig från via ibag´s blogg. Jag har svar på en sak åt dej tror jag. I alla fall i Frankrike så är det så här: En kling i klockan kvart över, två kling halv, tre kling kvart i och slutligen full timme.

Det blir säkert hur trevligt som helst att ha ibag till arbetsledare. Hon verkar vara en sån person. Ha det så bra!

2009-08-12 @ 21:20:57
URL: http://revolverbritta.blogg.se/
Postat av: Anders

Fina tofflor!

2009-08-12 @ 21:32:00
Postat av: Adam

Det är så coolt det här. Att du är i Polen liksom, och bor där. På riktigt. Mycket mycket häftigt.

Och jag som bara varit en halv dag i Warszawa tänker att jag borde åka dit och ta mig en rejäl titt snart. Finns något bra och billigt sätt att resa dit?

2009-08-13 @ 18:49:24
URL: http://minhatt.wordpress.com
Postat av: saroja

coola tofflor :-)

2009-08-14 @ 11:46:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0