Kollektivtrafikmys

För det första hittade min kompis/kollega Gabi en lista över vilka som får åka gratis med den warszawska kollektivtrafiken. I Malmö har jag för mig att man åker gratis på bussen om man klär sig i ljusblått de dagar MMF spelar match. Warszawa har tagit det ett steg längre. Följande åker gratis:

- Folk som deltagit i Warszawaupproret och utmärkts med medalj
- Folk som har ett statligt erkännande på att de på något sätt skadades eller led under kommuniststyret
- Blodgivare (män 18 liter minst, kvinnor 15 liter)
- Folk som fötts i någon utav buss- och tunnelbaneoperatörens bussar, spårvagnar eller tunnelbanevagnar

För det andra hamnade jag på Tomtens egen spårvagn tidigare idag. Den var lik de vanliga spårvagnarna fast lite mindre och sötare och hade inte automatiska dörrar utan en skjutdörr av trä som Tomten skötte när folk skulle av och på. Han hjälpte även folk av och på. Just när vi skulle åka var det något som small ganska högt utanpå vagnen och Tomten hojtade något varpå alla log. Jag också för man vill ju inte se ut som en surpuppa bara för att man inte förstår.

K

Kommentarer
Postat av: Daniel

Det vore bra att indirekt kunna betala med sitt blod. Och de i upproret gjorde det redan 1944, så de slipper nu.

2009-12-07 @ 05:21:11
Postat av: Karin

Undrar hur många som platsar under sista punkten för gratisåkande?

2009-12-07 @ 15:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0