Att skapa sig en (polsk) firma

Det där med att starta företag är ju ett företag i sig om man väljer att göra det i sitt eget land, nu håller jag på att undersöka hur det svårt det skulle vara att starta den i Polen i stället. Varför? It spells m-o-n-e-y. Jag hade inte ens en tanke på det först men så fick jag erbjudande av mina vänner där att de kunde hjälpa mig lite med detaljerna vilket öppnade upp helt nya möjligheter, jag hoppas bara att de inte ångrar sig när de inser att de faktiskt är en hel del info jag behöver. Jag planerar dock att skaffa mig en engelsktalande revisor i Warszawa snarast så att jag inte är till alltför stor belastning.

Efter att ha talat med nämnda vänner, Försäkringskassan och Skatteverket har jag förstått att bland annat följande måste göras:

  • Skaffa uppehållstillstånd i Polen. Känns intressant att vara på andra sidan om uppehållsstillståndet.
  • Skriva mig i Polen. Alltså byta s.k. hemvist.
  • Öppna ett polskt konto. Borde inte vara så komplicerat.
  • Säga upp min svenska socialförsäkring. Jag har alltså inte rätt till svensk sjukvård längre om jag inte har ett polskt  EU-kort med mig när jag är hemma och hälsar på, då har jag rätt till samma vård som svennarna.
  • Skaffa en polsk sjukförsäkring. Kanske underförstått.

Hade jag haft rätt till Föräkringskassans tjänster under min utlandsvistelse skulle jag dessutom lämnat ett levnadsintyg då och då men nu har jag inte det och ergo bryr de sig inte om ifall jag lever eller ej. Tur det finns andra som gör det.
Skulle gärna haft liiiite mer tid på mig att ordna detta men nu är det som det är och på ett sätt är det skönt att lägga full växel när det stått stilla så länge. I morgon ska det ringas till familjerevisorn, vännerna i Polen och lägenhetsagenten.




K

Kommentarer
Postat av: Karin

Tänk att du ska bli polack på riktigt liksom=)

2009-07-23 @ 17:36:40
Postat av: Anonym

Tänk att du ska bli polack på riktigt liksom=)

2009-07-23 @ 17:39:04
Postat av: Nils

Tänk att du ska bli polack på riktigt liksom=)

2009-07-24 @ 14:54:56
Postat av: Marianne

vet inte hur pass aktuellt/inaktuell inlägget är men here goes: ul Dluga 2 tror jag det är där du kan regga dig som EU medborgare boende i Polen. Polsk konto i bank kan vara mer är löjligt svårt om du inte har fast adress där du har papper på att du är anmäld... och europeiskt sjuförsäkrings kort utfärdas endast i 3 mån på ett kontor vid centralstationen om du har kvitto med dig på att du betalt in på den polska sjukförsäkringen... :) Jäkla polska regler!

2010-01-22 @ 17:18:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0