Heaven and hell, fast ändå bara Heaven

Heaven = Biff Tartar. Jag lovar er, denna föreställning när kocken vid vårt bort skapade en råbiff helt utan kvarn (enbart genom finhackning och smekningar med knivsidan) var i sig värd pengarna. Sen kom smaksensationen! Biffen var fylld med kapris, anjouvis, inlagd gurka, rå lök och nåt olivliknande. Finfinfinfinhackat allting och det riktigt smälte i munnen.

Hell = Efter den otroliga råbiffen och en fantastisk huvudrätt bestående av köttrullader ville vi runda av kvällen med en efterrätt och fick den stora vagnen inrullad. Efter lite tveksamhet (inget såg riktigt gott ut) valde vi creme brulé som egentligen såg mer ut som pannacotta men vi satte vårt hopp till namnet, den var kall och dallrig och smakade ren gelatin med en svag touch av mjölk. Vi insåg det omöjliga i att äta upp och jag kände adrenalinet börja pumpa. Med kypare springande från alla håll höll Anju utkik och dirigerade mig med ja - nej - JA - ja - NEJ - ja så att jag obemärkt kunde smuggla ner bit för bit i en tuggimupåse. I morse kom jag på att den fortfarande låg i min väska.

Smacznego!


 

K



Kommentarer
Postat av: Gabi

Håller med - polacker är utav någon konstig anledning inte särskilt bra på efterrätter. Det finns några bra grejer att få, men det mesta är blä - men de tycker själva för det mesta att det är gott!!! Har nog med kommunisttiden att göra då det inte fanns så mycket ingredienser och det blev liksom aldrig tradition att hitta på nåt smaskigt. Fast mig gör det inget - mina svenska desserter är mycket uppskattade, de tycker jag är en mästerkock när jag "trollar fram" en kladdkaka, hehe.

2009-11-14 @ 23:42:17
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: Gabi

Håller med - polacker är utav någon konstig anledning inte särskilt bra på efterrätter. Det finns några bra grejer att få, men det mesta är blä - men de tycker själva för det mesta att det är gott!!! Har nog med kommunisttiden att göra då det inte fanns så mycket ingredienser och det blev liksom aldrig tradition att hitta på nåt smaskigt. Fast mig gör det inget - mina svenska desserter är mycket uppskattade, de tycker jag är en mästerkock när jag "trollar fram" en kladdkaka, hehe.

2009-11-14 @ 23:42:28
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: Anonym

öööööäääääää!!!!

2009-11-15 @ 10:13:35
Postat av: Karin

ha, ha:D

2009-11-17 @ 09:51:12
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Haha! Det är inte bra att gömma mat och framför allt inte glömma! Jag glömde ett ägg i väskan väldigt länge och trodde ganska länge att Bob hade en otroligt dålig andedräkt...

2009-11-17 @ 20:47:37
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0