I got news for you

När man nu massvaxinerar en hel befolkning på grund av ett influensahot, varför skickar man då hem folk som kommer in med allvarliga symptom ? Jag vet så väl att det är lätt att göra felbedömningar och att vårdpersonal inte kan krävas vara övermänniskor men om en man mitt i detta influensafokus haft 40 graders feber i flera dagar, kräks upp allt han sväljer inklusive febernedsättande och knappt kan andas blir hemskickad med orden "influensan är jobbig", då förstår jag inte riktigt hur man tänker. Vi massvaxinerar väl inte 9 miljoner för att influensan är jobbig?

Det är intressant att följa svenska nyheter härifrån. Av någon anledning är det annorlunda. Det känns verkligen som att betrakta något på avstånd, som om de fysiska milen hade nerver. Förra gången jag var i Warszawa följde jag en brutal nyhetsrapportering:

•    Engla
•    Arbogamorden
•    Rödebyrättegången
•    Mannen i häktet som hängde sig och inte blev nedplockad
•    Tjejen som blev knuffad framför en buss på valborg i Lund

Den här gången är det möjligen något mindre svart. Något lite iaf:

•    Svininfluensan/massvaccinering
•    Anna Anka
•    Nya förbundskaptenen
•    15-åringen som misstänks för mord på sin syster
•    Tonårsparet som mördade en jämnårig pga svartsjuka
•    Ja eller nej till homoäktenskap (ja)
•    Ja eller nej till gasledningen (ja)
•    Sverigedemokraterna
•    De apatiska flyktingbarnen som visst inte alls fejkade. Hoppsan-sa, pinsamt där.

Influensan är fortfarande inte så stor i Polen. Massor av polacker bor utomlands och massor reser inom landet men jag tror möjligen att man reser något mindre utomlands generellt och att det kan vara därför den inte slagit igenom på samma sätt. Sverige verkar vara på väg uppåt i kurvan nu iaf. Man får bara hoppas att det inte blir alltför många offer på grund av att media fick det att låta som att det inte precis blev något av och folk plötsligt inte ville vaxinera sig längre. Shame on you media.

K

Kommentarer
Postat av: Karin

Kan tänka mig att du nästan är mer uppdaterad på svenska nyheter än vi som befinner oss här.

2009-11-10 @ 09:49:00
Postat av: Anna

Hej Ina! Jag hittade ingen mail till dig, så jag provar med en kommentar... =) Jag heter Anna och läser på medieinstitutet i Sthlm. Som ett grupprojekt har vi fått i uppgift att skriva ett antal notiser samt artiklar om Polen för en ny resesajt som ska starta. Min lott föll på Warzsawa och av en av tjejerna i gruppen fick jag din mailadress eftersom hon kände till dig från twitter..? Lång historia! Hursomhelst... Skulle du kunna tänka dig att diskutera lite om staden med mig över mailen? Det vore såklart jättespännande att höra dina synpunkter som svensk i Polen. Maila mig gärna! //Anna

2009-11-25 @ 21:54:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0