Dofternas oresbarhet

Jag funderade på en sak. Genom kameror kan vi förmedla en exakt spegling av en viss plats vid ett visst tillfälle, frysa visuella ögonblick. Vi kan också spela in ljud för att visa exakt hur det lät på en viss plats vid ett visst tillfälle. I många fall kan vi också förmedla smaker genom att ta med oss något gott vi smakat på en viss plats. Vi kan till och med med ord och bild förmedla hur det k ä n n s att vara på en viss plats vid ett visst tillfälle, alltså verkligen plantera en stämning i en annan människa.

Men vi kan inte på något sätt förmedla dofter och då pratar jag inte om kemiskt framställd parfym eftersom den aldrig är förknippad med en viss plats (förutom på ett högst subjektivt sätt efter lång användning). Vi kan inte konservera upplevelsen av att gå längs en gata i Indien och känna blandningen av rökelse, smuts och kryddor eller klordoften i ett badhus. Vi kan försöka beskriva den via andra dofter som vi tycker liknar det vi upplevt och vi kan skapa en föreställning om den hos andra genom beskrivningar som pusslar ihop en bild från deras referensramar. Men vi kan inte ta den med oss och säga "Här är doften från Chmielna-gatan i Warszawa". Det är det enda av våra fem sinnen som inte låter sig förvandlas till något påtagligt.


Trots detta tänkte jag tala till era referensramar genom att beskriva de typiska dofterna i den här stan:

- Våfflor. En sötklibbig, nästan synlig doft som strömmar ur diverse hål i väggarna runtom i stan

- Tantparfym. En sådan mättnad har jag aldrig upplevt i väldoft. Kanske har jag börjat vänja mig men i början när denna tunga doft blandade sig med augustivärmen ryggade jag nästan baklänges och fick bokstavligen tjippa efter andan efter att ha gått förbi ett par struttande damer.

- Avgaser. Som i alla städer.

- Cigarettrök. Polackerna röker, inne och ute, uppe och nere.


- Blommor. Det säljs väldigt mycket blommor överallt, mer än en gång har jag sett unga pojkar som håller en ros   
bakom ryggen när de möter sin flickvän i tunnelbanan eller vid hennes port.


- Kebab - Också via hål i väggen. Om man bara ber om kebab är det alltid med kyckling. Och kål och morötter.



Smell you later!

K

Kommentarer
Postat av: Karin

Härlig läsning!

2009-10-29 @ 13:31:17
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Våfflor! Det skujlle man haft nu. Är lite bakis och trött. Kul kebabmix de har där, undra just om kål och morötter hade kunnat slå igenom här i kebaben. Jag tvivlar. Hur länge ska du vara i Polen egentligen? Har för mig att det var till jul men är inte säker. Kram!

2009-10-31 @ 16:55:53
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Våfflor! Det skujlle man haft nu. Är lite bakis och trött. Kul kebabmix de har där, undra just om kål och morötter hade kunnat slå igenom här i kebaben. Jag tvivlar. Hur länge ska du vara i Polen egentligen? Har för mig att det var till jul men är inte säker. Kram!

2009-10-31 @ 16:56:09
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Våfflor! Det skujlle man haft nu. Är lite bakis och trött. Kul kebabmix de har där, undra just om kål och morötter hade kunnat slå igenom här i kebaben. Jag tvivlar. Hur länge ska du vara i Polen egentligen? Har för mig att det var till jul men är inte säker. Kram!

2009-10-31 @ 16:56:11
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0