Madonnan och mattpiskaren

När jag var ute och gick igår var det något i ögonvrån som fångade mitt intresse och jag gick in genom en port till den här innegården. Mitt på gården mellan de grå hyreshusen, alldeles bakom mattpiskarställningen, stod den här madonnan med en fin liten rabatt runtomkring sig. Det är inte alls ovanligt att trädgårdar och innergårdar har sådana madonnor, att prata lite med medan man piskar mattan, när man snubblar hem från puben eller bara känna trygghet från när man ser den genom fönstret. Jag förundras så ofta över hur religionen kan vara så närvrande i Polen och så frånvarande i Sverige, två grannländer.


 

K



Kommentarer
Postat av: Karin

Ja, en märklig syn för en svensk.

2009-10-18 @ 19:19:30
Postat av: Moa - En magisk purt til en anan värd

Åh, vad magisktläskigt att den är upplyst. I mitt liv har religion varit väldigt frånvarande och man har mest sett ner på troende personer. Jag vet inte men det känns som att jag nu inte riktigt kan vänja mig vid den. När msk ber får jag alltid för mig att det finns ett spöke i rummet och jag kan inte be själv för det känns bara krystat. Känns lite trist ibland faktiskt, skulle vilja ha mer andlighet i mitt liv.

2009-10-18 @ 22:37:30
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Gabi

Det finns massvis med såna madonnor på Praga-sidan (tydligen mest i hela Warszawa), bland de gamla fallfärdiga husen. Medans ingen bryr sig om husen, ser madonnorna alltid fräscha ut. Kanske lite "ålderdomligt", men jag gillar det, för det är ändå ett tecken på ödmjukhet.

2009-10-19 @ 11:57:37
URL: http://ibag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0