Holy Joe

De konstigaste personerna i Warszawaträffar man vid hållplatserna i väntan på buss eller spårvagn, det har hänt mig flera gånger och jag har haft de konstigaste konversationerna där. Inte fyllon, inte psykfall, jag hittar inget annat bättre ord just nu än knasbollar, renodlade knasbollar. Idag frågade en man (50+ med portfölj) mig vad jag väntade på och i stället för att försöka upprepa frågan när han förstod att jag inte riktigt hängde med (jag hade dessutom lurar i öronen först)  började han en prata om en massa annat på blandad polska och engelska, precis som jag när jag svarade.

- Var kommer fröken ifrån?
- Jag är från Sverige.
- Jasså minsann, Sverige är ett bra land!
- Tycker du? Ja, Polen är också ett bra land.
- Neeej, Polen är inte bra. Inte bra.
- Jasså, varför inte?
- Det är en liten israelisk koloni. Massa judar överallt.
- Jaha (nervöst skratt)... jag måste säga att jag inte förstår varför det är så dåligt.
- Näää, (överseende/förklarande ton) det är för att du inte är från Polen.

Det var längre och mer snubblande än så men kontentan var denna. Det är konstigt för en svensk att träffa en så ogenerad antisemit på en hållplats mitt i stan. Hållplatsen var dessutom avstängd men det förstod jag inte förrän en tjej kom och undrade om vi ville vänta i evighet (egentligen bara till 1 maj men det hade ju känts länge). Innan jag gick presenterade sig mannen som Holy Joe och kysste mig på handen.

K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0