Ny början

Många polacker jag pratar med är trötta på att sörja, de ser fram emot den officiella sorgeveckans slut, slutet på all tung symbolik med ryska skogar och askmoln. Jag känner mig också ganska nöjd med överväldigande känslor, det är dags att se framåt, fokusera på det tidigarelagda presidentvalet, gå vidare.

 

Idag begravdes presidenten och hans fru i Krakow, utan hälften av de celebriteter som hade tänkt delta. Igår hölls två cermonier här i WaW, jag svängde förbi den andra vilket var en Gudstjänst på Plac Zamkowy från den plats där kistorna förvarades över natten. Högtalare var uppsatta runt hela torget tillsammans med en storbilsskärm.

 

Här är några sista bilder från sorgens Warszawa, sen blir det hoppfullhet och nystart för hela slanten, promise.

 

En fågel lyfter från Katyn-monumentet på Andersa.

 

 

Några av de tusentals deltagarna i den officiella begravningsgudstjänsten på Plac Zamkowy.

 

 

Ljus vid Katyn-monumentet på Plac Zamkowy. En kvinna ur Katyn-kommittén

knäböjer bredvid, troligen en änka. Poliser står uppradade bredvid för att gripa in

om det skulle behövas i den stora folkmassan, men det gör det inte.

 

 

Alla ögon på storbildsskärmen.

K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0