Hemma

Jag är i Sverige nu, för att stanna. Det känns fortfarande mycket märkligt men ändå bra. Jag räknar med att översköljas av Waw-saknad emellanåt, och då får jag väl åka dit. För att skapa lite ordning i känslovirrvarret så har jag gjort en lista. Listor är bra.

Några saker jag kommer sakna med Waw (förutom vänner):

* Stadskänslan. Höga hus, stora torg, spårvagnar, bussar, metro.

* Surowka. Blandningen av färsk kål och morötter som äts till det mesta, inte minst i kebaben.

* Smietana. Blandning mellan creme fraiche och grädde, den fetaste helt gudomlig ihop med färsk frukt.

* Pierogi. Vad kan jag säga, jag gillar verkligen de kokta små degklumparna.

* Restaurangutbudet. När man bor i ett land där maten är billig och i en stad där restaurangerna är många kan det göras till en sport att hitta nya bra ställen varje vecka.

* Retropubarna. Polen gillar, precis som jag, gamla fåtöljer, symaskiner och antikviteter och fyller gärna pubarna med sådan interiör. Hur mysigt som helst.

* Tryggheten. Jag har tidigare nämnt att Warszawa har ganska låg våldsbrottslighet och att man sällan behöver känna sig rädd mitt i natten på stan. Mycket skönt.

* Parkerna. Polackerna kan konsten att sköta om sina stadskärnor.

* Den billiga ölen. Motivering behövs ej.

* Kontrasterna. Skyskrapor mot fallfärdiga hus, snobbiga butiker mot flummiga gallerier.


Några saker jag är glad att återse i Sverige (förutom vänner och familj):

* Svenska livsmedelsbutiker. Det sitter hårt det där som man är van vid. Med svenska matscheman i huvudet och polska varor är det helt enkelt svårare att bli inspirerad, det ska bli så roligt att laga mat igen.

* Vänligheten. Det är så man blir rörd på Pressbyrån.

* Smörgåstårta. Motivering behövs ej.

* Kranvatten. Det är en lyx att slippa kånka på vattendunkar och försöka komma ihåg när det är dags att köpa nytt.

* Saltlakrits. Motivering behövs ej.

* Kalles Kaviar. Motivering behövs ej.

* Smidigheten. Ni som tycker att byråkratin är krånglig här och att telefonbolagen är svåra att ha att göra med: Allt är relativt.


Tack för att ni har följt mig blogg och delat mina observationer av Warszawa och Polen!

God jul!

K

Kommentarer
Postat av: Gabi

Åh, vad jag tycker det är trist att du flyttat och lämnat mig ensam här, bohoo! Fast jag får koncentrera mig på din "sakna-lista", så jag vet att jag minsann har det bra, jag med (i dag köpte jag Smietana vilken jag snart skall förtära!). Jag håller med båda listorna, förresten. Även än i dag tycker jag att det är skönt med svenska livsmedelbutiker där jag fattar vilken vara som är vilken. Fast jag gillar priserna bättre här!

I alla fall - welcome back, Warszawa väntar!

2010-12-23 @ 11:58:23
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: kkw

:( + Ha det så i Sverige och God Jul.

2010-12-24 @ 01:14:56
URL: http://www.creativenights.pl
Postat av: Daniel

I Stockholm kan man få tag på smetana. Kanske även i andra städer. Lycka till!

2010-12-25 @ 14:35:13
Postat av: Daniel

Jag har sett att mejeriföretaget Valio säljer smetana i vissa butiker. Lycka till!

2010-12-28 @ 00:05:40
Postat av: Kristina

Tack Daniel! Och tack alla!

2010-12-30 @ 11:33:34
Postat av: Patricia

Hej, bor i Warszawa i snart 3 år nu med min pojkvän som e polack. Håller med om många saker du skriver men är samtidigt nog mycket mer missnöjd med att bo här. Ok, missnöjd är nog en underdrift. När jag hälsar på i Stockholm tar jag enorma andetag och njuter av luftens renhet och transparens. I Polen är det alltid grågult i luften, folk är enormt otrevliga, servicen på restauranger är under all kritik, finns inget gott godis :( och en fulare stadsarkitektur är det nog svårt att hitta och det beror inte bara på det att Warszawa blev helt förstört under kriget, utan folk här har varken smak eller förståelse för kvalitet. Hemlängtan!!!!

2011-03-17 @ 00:00:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0