Hemskt mycket/lite hej

Det har gjorts en undersökning av servicebemötande i europeiska länder, dvs hur ofta kassörskorna/kassörerna ler, säger hej och annat trevligt. Sverige kom först och Polen sist! Polackerna var endast ca 30 % trevliga medan svenskarna var uppe nånstans runt 96 %. Mycket intressant och ytterligare en bekräftelse på att jag inte ska ta åt mig av butterheten. Men det är inte lätt att hantera alla gånger när man kommer från ett land med 96 % trevliga prickar.

Det ska dock nämnas i sammanhanget att jag kollade upp brottsstatistik för Sverige och Polen häromdagen (wikipedia och BRÅ) och fick en annan sak bekräftat, nämligen att Sverige är mycket våldsammare än Polen. Den senaste statistiken för Polen gällde 2006 då det skedde 1,28 mord på 100,000 invånare. Samma siffra för Sverige var 3, alltså mer än dubbels så många! Våldtäktssiffrorna var inte roligare, 2002 hade Polen 6,13 anmälda våldtäkter på 100,000 invånare medan Sverige hade 24,47. Jag tror inte att mörkertalen skiljer sig något nämnvärt mellan dessa två länder, dessutom stämmer det med känslan folk har, mina polska tjejkompisar bekräftar att de aldrig känner sig otrygga i Warszawa.

Slutsats? I Polen ger man utlopp för sina negativa känslor i servicesammanhang. I Sverige slår man ihjäl varann med ett leende.

K

Kommentarer
Postat av: Gabi

Haha, vilken slutsats!!!

Äh, jag tycker ändå polackerna kan skärpa sig litegrann.

2010-06-08 @ 09:27:20
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: Danne

Du är så sjukt bra!!

2010-06-09 @ 00:21:52
Postat av: Karin

Jag gillar också slutsatsen!

2010-06-09 @ 20:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0