Kvinnodagen - Dzień Kobiet

8 mars! Jämställdhet! Eller? Var i så fall?

Jag är ju i Sverige just nu men hann se skyltningen inför den polska kvinnodagen innan jag åkte. Blommor och presenter i långa banor, inte riktigt samma slags firande som våra bittra radiodebatter om hur löneskillnaderna fortfarande är lika stora.

Den polska respektive svenska genusfrågan förvirrar mig fullständigt. Vid en första anblick är det ingen tvekan om att Sverige är den mer jämställda parten men jag har mött situationer som tvingat mig att ifrågasätta min vanliga bild av jämställdhet. Könsrollerna i Polen är starka men å andra sidan är attityden mot kvinnor generellt sällan nedlåtande och våld mot kvinnor är ovanligt. En tuff nöt som jag kommer att behandla i nästa krönika.


Presenttips inför kvinnodagen i polskt skyltfönster

K

Kommentarer
Postat av: Karin

Intressant, ser fram emot nästa krönika!

2010-03-10 @ 19:01:10
Postat av: Gabi

Jaaa... på nåt sätt verkar det som om kvinnan nästan är lite helig här. I alla fall tycker jag kvinnor respekteras här på ett intressant sätt - det där med dörrupphållning och handkyssar. Jag förstår din förvirring, det är jag med!

2010-03-13 @ 21:37:20
URL: http://ibag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0