Anteckningar från ett källarhål

Okej, inte ett källarhål men likväl en källare. Jag har anlänt till Poznan där jag ska spendera den polska nationaldagen tillika Martas födelsedag med hennes familj. Tyvärr förstår inte hela världen det stora med den polska konstitutionen och jag måste göra en konferens idag, därför placerad i källaren med dator och telefon. Det börjar lukta konstututionsfödelsedagsmiddag uppifrån.





Det finns några procents chans att vi åker en sväng till Berlin i morgon, i så fall får jag en liten dröm i mitt flexibla jobb uppfylld, nämligen att jobba från ett café i Berlin. Vi får se.

Glad konstitutionsdag! Heja Polen.

K

Kommentarer
Postat av: Gabi

Det var visst independence day, inte konstitutionsdagen. Den är i maj, tror jag. Men det visste inte jag heller.

2010-11-12 @ 16:40:53
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: Kristina

Ja det är independenceday för första världskrigets slut men det var då de skrev den tredje versionen av konstitutionen, säger polackerna till mig iaf :)

2010-11-13 @ 00:15:19
URL: http://mittwarszawa.blogg.se/
Postat av: Kristina

Har läst på. May-konstitutionsfirandet gäller den från 1791. Och du har rätt att man mer borde betona 11 nov som en independence day än något annat. Varför vissa ändå nämner konstitutionen i samband med det är för att Josef Pilsudski efter frigörelsen formade om den för det moderna Polen och bka införde parlament, men tekniskt sett adopterades den inte förrän i början av 1919. Så independence day it is.

2010-11-13 @ 00:30:11
URL: http://mittwarszawa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0