Stadsvandring

Det händer alltid något i den här stan, när jag bodde på Plac Zamkowy hände det oftast rakt under mitt fönster men jag är så glad att jag bor i ett mer vanligt kvarter och i stället kan säka mig till händelserna. Häromkvällen var jag ute på höstpromenad och tänkte dela med mig av den.

 

Vi börjar på min balkong. Jag har tänkt hela sommaren på att sätta blommor

på min balkong men inte förrän i september fick jag dit lite fesen ljung. När jag

kom hem från semestern hade den dock antagit en vacker ceris färg och strålar

nu såhär fint!

 

 

Vid De Tre Korsens plats råkade jag på det här härliga gänget. Det var ca 600 pers

(gissar jag) som var ute på en "Marsch för Jesus Kristus" sådär på söndageftermiddagen.

 

 

Den här killen hade första parkett

 

 

Jesus Kristus var såklart också med i tavelform, kanske i annan form

också, vad vet jag.

 

 

På Plac Zamkowy fanns denna installation för att illustrera att polackerna hellre

köper TV än försäkring, typ.

 

 

Var femte docka är orange, det är så många polacker som har livförsäkring.

 

 

Aj,aj, den här tjejen hade råkat illa ut, tur att hon var en av de försäkrade!

 

 

Framför presidentpalatset fanns kravallstaketen kvar framför den plats där

det nu flyttade korset stod.

 

 

På andra sidan gatan stod kors-mobben som mer såg ut som ett PRO-möte. Det

är alltså inte Polens spirande ungdom som har orsakat den här charaden om ni förstår

vad jag menar.

 

 

I rest my case.

 

K


Kommentarer
Postat av: kkw

Ett av många ansikte av polsk folklore ;-)

2010-09-21 @ 17:46:21
Postat av: anders

haha. o vad trevligt med lite ljung på balkongen!

2010-09-22 @ 01:46:59
Postat av: Karin

Ska bli härligt att uppleva stan snart igen! Fin balkong:)

2010-09-22 @ 21:05:08
Postat av: A

Hejsan!

Jag brukar läsa din blogg är lite av en "Polen-lover". Jag skulle gärna vilja bo och arbeta i Warszawa. Hur gjorde du för att få jobb på ICANN? Jag har utbildning inom IT och kommunikation så jag tror att jag skulle kunna söka mig dit. Blir väldigt tacksam för svar och tack för en trevlig blogg! :)

2010-09-23 @ 20:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0