Tragedi

Jag antar att många av er har följt nyheterna, det är svårt att veta vad man ska säga förutom hur surrealistisk detta är. Ni har sett mig skriva om Katyn innan, och glatts åt den här försoningscermonin då polackerna skulle få upprättelse efter 70 år av lögner och förnekelse. Flera anhöriga till Katyn-offer fanns på planet och har alltså nu mött döden i samma skog, mer eller mindre. Det är ofattbart. Och allt på grund av ett dumt beslut att försöka landa i dimma. Tydligen var det dessutom så att presidenten inte ens var inbjuden till den officiella cermonin som hölls den 7e april (endast premiärminister Tusk) utan beslöt sig för att åka ändå och hålla en egen cermoni på plats 3 dagar senare, oinbjuden. Enligt rapporteringarna kan varningarna om tät dimma från den ryska militären ha tagits som ett försök att stoppa besöket...

Polen har återigen förlorat många av sina ledare, presidenten och hans fru, riksbankschefen, vice utrikesminister, i stort sett alla militära ledare: flygvapnet; marinen; marktrupperna och överbefälhavare med flera. När ska egentligen det här landet få en chans att återhämta sig på riktigt från allt det varit med om?

Jag har i några år nu följt bröderna Lech och Jaroslaw Kaczynski, de båda barnstjärnorna som fick makten i Polen och som president och premiärminister styrde det med rejält konservativa händer och ytterst tvivelaktiga beslut tills det blev ohållbart och den ena brodern avsattes i ett extrainsatts omval. Presidenten Lech satt dock kvar och nytt val skulle hållas i höst där han återigen tänkte ställa upp. Aldrig hade jag trott att duon Kaczynski skulle sluta såhär.

Jag hade velat gå med mina kompisar till presidentpalatset och tusentals Warszawabor idag för att försöka ta in allt men jag får åka dit i morgon när jag kommer tillbaka till stan.

Idag möts regeringen i ett krismöte och man ska prata om hur landet ska fortsätta.


Bilder av vraket från rysk tv med intressanta kommentarer från en amerikansk Polenkännare:


 

En av Lech Kaczynskis sista stora politiska insatser, undertecknandet av Lissabonfördraget:

 

 

Bröderna som skådespelare/barnstjärnor:

 

 

K

Kommentarer
Postat av: Karin

Ja tragiskt och surrealistiskt känns som de rätta orden.

2010-04-11 @ 13:07:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0